9 december 2004

Filosofen med stort F

Christoffer Barnekow, man vet inte om man ska älska honom eller bara skratta åt den stackars gamle mannen.

En gång mötte jag Christoffer på en parkbänk. Han satt och filosoferade:

- Jag sitter och tänker på hönan och ägget, sa han. Det är som att ena stunden tänker jag att det måste ju vara ägget som kom först. Ja, bestämt det är ägget. Men sen liksom vänder sig tanken i huvudet på mig, och jag tänker att nej, det måste vara hönan.

Så där höll han på. Christoffer Barnekow och jag, på en parkbänk. Stackars den gamle mannen och havet.
Jag finns med på hans hemvideo (ja, ni hörde rätt han har filmat mig en gång). Ibland filmar han ungdomen, inte på ett sånt där Stefan Jarl- eller Staffan Hildebrand-sätt, utan som i ett "här är jag, jag heter Christoffer Barnekow"-sätt.

Fakta:
  • Christoffer Barnekow var producent för "Vilse i pannkakan"
  • Christoffer Barnekow bär SVT Malmös kulturliv på sina axlar
  • Christoffer Barnekow älskar Danmark för att det är så charmigt (speciellt de kulturella, danska damerne)
  • Christoffer Barnekow tycker om storslagenher över nationsgränser, framförallt Öresundsbron, som sträcker ut en hand mot "våra grannar"
  • Christoffer Barnekow har en kulturell macintosh (och då menar jag inte regnrock, även om även det verkar troligt)
  • Jag tror jag gillar honom


Nyfrälst. Christoffer Barnekow har just upptäckt den fria viljan mitt ute på det fagra Österlen