Allteftersom gammal teknik ersätts med ny cyberteknik förändras vårt svenska butikslandskap. Många har under det senaste året sett hur dödsdömda koncept som "videobutik" och "fotobutik" omvandlar verksamheten till video med lösgodis för 5,90 kr/hg och foto med lösgodis för 4,90 kr/hg. Hittills har de flesta ekonomer varit positiva till godistrenden, men nu hörs plötsligt andra tongångar från bl a riskkapitalisten Christer Gardell:
- Video- och fotobutikerna går ur askan i elden. Socker är en utdöende tjockisbransch som borde styckas upp och säljas. Framtiden ligger inom aspartam och sukralos och i någon mån inom Atkinsdiet.
Även valutaspekulanten George Soros har ställt sig skeptisk till gottehysterin:
- Godis har aldrig varit en bra grund för en ekonomi. Jag knäckte godisrepublikerna Surinam och Bahamas redan på 1980-talet. Surinam devalverade sin lakritspesetas tio gånger innan de lät den flyta. På Bahamas tvingades bankerna stänga då folk i ren desperation försökte växla till sig den betydligt stabilare guldnougaten.
Ekonomijournalisten Anders Andersson är mer försiktig:
- För ett långsiktigt småsparande skulle jag föreslå att man sprider riskerna mellan fransk nougat, belgisk choklad och kanske max en spekulativ lakritsekonomi.